2. Zasady korzystania z sieci i serwerów
2.1 Zakazy i zalecenia
2.2 Wybór i zmiana hasła
2.3 Udostępnianie plików przez strony domowe (~/public_html)
2.4 Dostępna przestrzeń dyskowa
Lokalna sieć komputerowa Instytutu Fizyki i Katedry Informatyki Stosowanej wraz z przyłączonymi do niej komputerami (w tym serwerami) służy wypełnianiu przez pracowników oraz studentów Wydziału ich zadań dydaktycznych oraz naukowych. W chwili obecnej serwery obsługują około 1200 osób. W celu zapewnienia wszystkim dostępu do serwerów, dobrego i niezawodnego poziomu usług oraz zapewnienia niezbędnego poziomu ochrony systemu wprowadza się następujące zasady korzystania z serwera (patrz także Regulamin Sieci Komputerowej UMK).
2.1 Zakazy i zalecenia
Użytkownikowi zabrania się:
- Instalowania, uruchamiania, przechowywania oraz udostępniania programów (plików) naruszających zasady licencji, prawa autorskie, itp. W szczególności dotyczy to programów typu peer-to-peer, wykorzystywane do wymiany chronionych prawami autorskimi plików audio/video.
- Instalowania, uruchamiania, przechowywania oraz udostępniania programów (plików) naruszających bezpieczeństwo systemów komputerowych oraz sieciowych lub bezpieczeństwo użytkowników. Dotyczy to w szczególności złośliwego oprogramowania, takiego jak: wirusy, konie trojańskie oraz exploity, a także programów monitorujących ruch w sieci.
- Uruchamiania programów deszyfrujących hasła, prowadzenia działań mających na celu podsłuchiwanie lub przechwytywanie informacji przepływającej w sieci, naruszania prywatności zasobów systemowych (patrz niżej).
- Uruchamiania programów, które mogą zakłócić lub uniemożliwić prawidłowe funkcjonowanie systemów komputerowych oraz lokalnej/rozległej sieci komputerowej.
- Podłączania do lokalnej sieci komputerowej urządzeń sieciowych, w tym komputerów stacjonarnych i przenośnych, bez ich uprzedniego zarejestrowania.
- Wysyłania masowej poczty, reklam (spamów).
- Wykorzystywania serwerów w celu prowadzenia działalności gospodarczej (reklama towarów i usług), politycznej oraz do rozpowszechniania treści lub obrazów godzących w dobre imię Uniwersytetu, treści i obrazów wulgarnych, obscenicznych, obrażających osoby trzecie, naruszających czyjekolwiek dobra osobiste (w szczególności dotyczy to zawartości stron WWW).
- Stosowania w ramach serwisu WWW ciasteczek do śledzenia preferencji użytkownika, podsuwania mu spersonalizowanych reklam, itp. (możliwe jest jedynie zapamiętywanie ciasteczek związanych z sesją użytkownika, który się w serwisie zalogował).
- Użyczania własnego konta osobom trzecim.
- Podejmowania prób wykorzystania obcego konta i dostępu do zastrzeżonych zasobów komputerowych.
- Dokonywania jakichkolwiek zmian w konfiguracji komputerów osobistych służących jako terminale publiczne oraz stanowiących wyposażenie pracowni komputerowych oraz instalowania na tych komputerach własnego oprogramowania.
- Serwery nie powinny być używane do uruchamiania długotrwałych zadań. Wszelkie długie zadania muszą być uruchamiane z najniższym priorytetem, tzn. nice +19 komenda.
Jeśli zadanie zostało uruchomione z domyślnym priorytetem, to można go zmienić korzystając z komendy snice +19 komenda.
Niestosowanie się do powyższych zakazów i zaleceń będzie powodowało natychmiastową utratę dostępu do serwera oraz inne stosowne sankcje. O każdym przypadku istotnego naruszania zasad korzystania z lokalnej sieci komputerowej będzie informowany dziekan Wydziału.
2.2 Wybór i zmiana hasła
W celu ochrony własnych danych i ochrony całego systemu przed włamaniami każdy z użytkowników MUSI posługiwać się hasłem trudnym do odgadnięcia.
Tworząc hasło nie należy używać:
- imion często spotykanych,
- rzeczowników pospolitych,
- cyfr tylko na początku lub końcu hasła,
- nazw związanych z miejscem umieszczenia konta
Hasło musi składać się z co najmniej dziewięciu znaków, w tym przynajmniej jednej dużej litery i jednej cyfry lub znaku specjalnego (@!,:;”…).
Tworząc hasło zaleca się stosowanie:
- cyfr wewnątrz hasła,
- różnej wielkości liter,
- słów niewystępujących często w języku potocznym.
2.3 Udostępnianie plików przez strony domowe (~/public_html)
Domyślnie serwer www nie pozwala na wyświetlanie zawartości katalogu ~/public_html
i wszystkich jego podkatalogów. Można to zachowanie zmienić umieszczając w wybranym katalogu lub katalogach plik .htaccess
zawierający wiersz:
Options +Indexes
2.4 Dostępna przestrzeń dyskowa
Z uwagi na ograniczone zasoby dyskowe, które można przeznaczyć na katalogi domowe użytkowników, oraz dużą liczbę użytkowników trzeba rozważnie z tych zasobów korzystać. Jeśli zachodzi konieczność przechowania przez krótki okres czasu większych ilości danych, to należy wykorzystywać do tego przestrzeń /tmp.
Regularnie archiwizowane są katalogi domowe pracowników. Ponieważ żaden system nie jest 100% pewny, więc zaleca się archiwizowanie najważniejszych danych we własnym zakresie; można w tym celu skorzystać z usługi archiwizacyjnej oferowanej przez PCSS.