3. Poczta elektroniczna
3.1 Dostęp do poczty
Każdy użytkownik może uzyskać dostęp do swojej skrzynki pocztowej na kilka sposobów:
- konsola systemu Unix/Linux (alpine, mutt)
- SMTP, POP3, IMAP (Thunderbird, Outlook (Express), Evolution, etc.)
- interfejs WWW: http://www.umk.pl/poczta
Dostęp do poczty w trybie tekstowym na serwerach wydziałowych
Do obsługi poczty elektronicznej służą programy alpine i mutt. Zmiana domyślnych ustawień jest możliwa poprzez umieszczenie ich w lokalnych plikach konfiguracyjnych ~/.pinerc oraz ~/.muttrc. Należy pamiętać o poprawnym skonfigurowaniu programu, aby pobierał pocztę z centralnego serwera. Użytkownicy systemu Windows mogą do logowania stosować program putty.
Dostęp do poczty poprzez programy Thunderbird, Outlook (Express), Evolution, etc.
Pracując w lokalnej sieci komputerowej można korzystać z usługi poczty elektronicznej bez konieczności logowania się na którymś z serwerów. Pocztę elektroniczną można pobierać i wysyłać korzystając z dowolnego klienta poczty elektronicznej, np. programu mozilla-mail lub Outlook Express. Konfigurując tę usługę należy wskazać jako serwer POP3 (poczty przychodzącej) – pop3.umk.pl, serwer SMTP (poczty wychodzącej) – smtp.umk.pl. Do kontaktu z serwerem pocztowym można również wykorzystać protokół IMAP (serwer imap.umk.pl).
Serwer pocztowy wymusza, aby połączenie pomiędzy serwerem i klientem poczty było szyfrowane. Dlatego w programach klienckich, takich jak Thunderbird, Outlook (Express) i inne należy wymusić szyfrowanie połączenia:
- Mozilla/Netscape:
Tools – Account Settings – Server Settings
Wybrać opcję Use secure connection (SSL) - polska wersja Thunderbirda:
Narzędzia – Konfiguracja kont – Konfiguracja serwera
Wybrać opcje: Używaj bezpiecznego połączenia (SSL) - Outlook Express Narzędzia – Konta – Właściwości – Zaawansowane
Wybrać Ten serwer wymaga bezpiecznego połączenia - Outlook (Office)
Narzędzia – Konta e-mail – Wyświetl lub zmień – < wybierz Twoje konto i naciśnij Zmień > – Więcej ustawień – Zaawansowane
Dla Serwer przychodzący (POP/IMAP) wybrać: Ten serwer wymaga zaszyfrowanego połączenia
Wysyłanie poczty poprzez serwer mail.fizyka.umk.pl jest możliwe nie tylko z sieci lokalnej, ale dowolnej sieci (np. domowej) pod warunkiem logowania z uwierzytelnieniem. Oznacza to, że przy wysyłaniu poczty takze trzeba podać hasło dostępu do serwera.
W przypadku programu Outlook 2010 (także 2007) należy zastosować następujące ustawienia konta:
- Imię i nazwisko: Imię Nazwisko
- Adres e-mail: identyfikator@fizyka.umk.pl lub identyfikator@is.umk.pl lub identyfikator@umk.pl
- Typ konta: pop lub imap (wybór należy do użytkownika)
- Serwer poczty przychodzącej: pop3.umk.pl (lub imap.umk.pl)
- Server poczty wychodzącej: smtp.umk.pl
- Nazwa użytkownika: identyfikator
- Hasło: hasło dostępu do konta
- Wymagaj logowania przy użyciu bezpiecznego uwierzytelniania hasła: TRZEBA wybrać tę opcję!
Pod przyciskiem “Więcej ustawień” należy
- W zakładce “Serwer wychodzący” TRZEBA wybrać opcję “Serwer wychodzący (SMTP) wymaga uwierzytelnienia”
- W zakładce “Zaawansowane” TRZEBA wybrać opcję “Serwer przychodzący: Ten serwer wymaga szyfrowanego połączenia (SSL)” [port 995 dla POP3, 993 – dla IMAP],
“Serwer wychodzący (SMTP): Użyj połączenia szyfrowanego następującego typu: SSL” [port 465].
Dostęp do poczty poprzez WWW
Można także korzystać z usługi poczty elektronicznej wykorzystując do tego celu przeglądarkę sieciową. Wystarczy w tym celu przejść na stronę http://www.umk.pl/poczta, wybrać odpowiedni serwer i zalogować się przez Centralny Punkt Logowania. Szczegółowe informacje dotyczące sposobu korzystania z tej usługi znajdują się na stronie http://www.uci.umk.pl/studenci/poczta/pocztawww/.
3.2 Jak radzić sobie z niechcianą pocztą (spamem)?
W ostatnim czasie bardzo znacznie wzrosła liczba niechcianej poczty, czyli tzw. spamów, które codziennie docierają do naszych skrzynek pocztowych. Dlatego na serwerze pocztowym jest zainstalowany program, który przegląda nagłówek i zawartość każdego listu i, w oparciu o dość wyrafinowane reguły, określa czy list jest spamem. Jeśli wiadomość zostaje zakwalifikowana jako spam, to do skrzynki pocztowej dociera list ze zmodyfikowanym polem ‘Subject:’, mianowicie
Subject: [*SPAM*** ….]
i automatycznie taka wiadomość jest przenoszona do folderu Spam. Folder Spam jest automatycznie opróżniany z wiadomości co 30 dni. Tę częstotliwość można samu zmienić w ustawieniach skrzynki pocztowej (przez www).
System antyspamowy nie jest idealny i jako spam mogą zostać zakwalifikowane ‘porządne’ listy. Dlatego od czasu do czasu należy przeglądać zawartość folderu Spam. Może się również zdarzyć, że listy będące spamami nie będą dobrze zaklasyfikowane.